Een nieuwbouwwoning kopen in 5 stappen
14 december '23
We hebben een overzicht gemaakt van de 5 belangrijkste stappen bij de aankoop van een nieuwbouwappartement. Van het aanmelden voor de nieuwsbrief van dit project tot het tekenen van het contract.
1. Aanmelden
De eerste belangrijke stap is dat je je inschrijft voor de nieuwsbrief van Vaanpark. Je wordt dan automatisch en regelmatig via email (nieuwsbrieven) op de hoogte gehouden over het plan in het algemeen. Over Vaanpark, het project en deze nieuwe wijk, de woningen en nog veel meer. Het inschrijven voor de nieuwsbrief is geheel vrijblijvend en verplicht tot niets.
Mijn Eigen Huis-account
Maak dan ook direct even een Mijn Eigen Huis-account aan. Dit account heb je uiteindelijk nodig als je een woning wilt kopen. Zo kun je in je account al je (woning-)voorkeuren opslaan en vind je er tijdens de verkoop alle verkoopdocumentatie. Goed voorbereid op de verkoop! Meer informatie hierover? Lees dan hier verder.
2. Aanmelden projectfase
In aanloop naar de verkoop van de woningen publiceren we regelmatig nieuwsberichten met updates en informatie over Vaanpark. Niet alleen over de woningen, maar zeker ook over de openbare ruimte, het groenplan van de nieuwe buurt en alle andere interessante informatie.
Als inschrijver voor deze nieuwsbrieven ontvang je in ieder geval altijd op de eerste van de maand een mail met daarin het belangrijkste nieuws over het project van de maand daarvoor. En tussendoor mailen we je met belangrijke info die niet kan wachten.
Projectfase
In een van deze tussentijdse mails laten we je weten dat je jezelf kunt aanmelden voor de eerste fase van het project. De woningen in Vaanpark gaan namelijk in fases in verkoop. Op dat moment vind je dan op de site informatie over welke woningtypen in de eerste fase in verkoop zullen gaan. Bijv. over de woonoppervlakten, de ligging en de indeling van de verschillende appartementstypen. Via jouw Mijn Eigen Huis-account kunt je alvast jouw eerste voorkeuren opslaan
Zodra je bent ingeschreven voor de projectfase ontvang je alle relevante informatie over de verkoop van de woningen. Zoals de prijzen van bouwnummers en natuurlijk (ruim van te voren) een aankondiging dat de verkoop gaat start.
Let op: bij de toewijzing van een woning (na de sluiting van de verkoop) kan de aanmeldduur voor een projectfase van belang zijn. De aanmeldduur baseren we op het moment waarop jij je hebt ingeschreven als belangstellende voor de betreffende fase. Het gaat hierbij om de duur in dagen, minuten en seconden.
3. De verkoop
Een aantal weken voordat de verkoop start krijg je per mail bericht over wanneer de verkoop precies start. Meestal duurt de inschrijfperiode voor de verkoop 1 a 2 weken. In deze periode kun je je via jouw Mijn Eigen Huis-account inschrijven voor een of meerdere woningen (maximaal 5). Je voorkeuren kun je tot het einde van de inschrijving wijzigen in jouw account.
Verkoopinformatie
Tijdens de verkoop vind je alle belangrijke verkoopinformatie in jouw Mijn Eigen Huis-account. Alle plattegronden, de (concept)overeenkomsten, de technische tekeningen, meerwerk-opties en nog veel meer. Kortom, alle informatie die je nodig hebt om een goede en weloverwogen keuze te maken.
Belangrijk 1: de financiering!
Denk tijdig na over de financiering van je droomwoning. Wat zijn jou of jullie financiële mogelijkheden? En wat zijn bijv. de hypotheekvoordelen van het kopen van een duurzaam en energiezuinige nieuwbouwwoning? Meer weten? Bijvoorbeeld over een gratis en vrijblijvend adviesgesprek? Lees dan hier verder.
Belangrijk 2: Een financiële check
Bij het toewijzen van woningen waarbij er meerdere kandidaten op 1 bouwnummer zijn, kijken we of een kandidaat al een financiële check heeft laten doen. Dit kan dus in je voordeel werken. Een financiële check geeft aan dat je weet wat je bij de bank kunt lenen. Je kunt ons dit laten weten door een document van je bank, hypotheekadviseur of hypotheekverstrekker te sturen. Meer informatie lees je hier.
4. De toewijzing
Na de sluiting van de inschrijvingsperiode vindt direct de toewijzing van de woningen plaats. We proberen zoveel mogelijk mensen die zich hebben ingeschreven ('de kandidaten') de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. Daarbij hanteren wij onderstaande procedure:
1. Aantal kandidaten per bouwnummer
Kandidaten die een woning bouwnummer toegewezen krijgen, noemen wij een 'optant'. Als kandidaat heb je dan een optie om deze woning te kopen.
3. Aanmeldduur
Zijn er meerdere kandidaten met een eerste voorkeur voor een bouwnummer en hebben al deze kandidaten tijdens de verkoop een financiële check meegestuurd via hun Mijn Eigen-account? Dan kijken we tenslotte naar het moment van aanmelden. De aanmeldduur baseren we op het moment waarop jij je hebt ingeschreven als belangstellende voor de betreffende fase die in verkoop is. Het gaat hierbij om de duur in dagen, minuten en seconden.
Reservekandidaat
Kandidaten die niet als optant ingeloot worden op een bouwnummer, worden ingeloot als reservekandidaat voor dit bouwnummer. Als iemand afziet van de optie, dan wijzen we opnieuw toe aan de resterende kandidaten met een eerste voorkeur voor dat betreffende bouwnummer. Als je de eerstvolgende kandidaat bent, nemen wij contact met je op.
Uitslag van de toewijzing
Wij streven naar een optimale bezetting van alle bouwnummers. Dat betekent dat - als jij de enige bent met een voorkeur voor een bepaald bouwnummer - dat bouwnummer aan jou wordt toegewezen, ook als dit niet je eerste voorkeur is. De uitslag van de toewijzing vind je altijd terug in jouw Mijn Eigen Huis-account. Als je als kandidaat een woning toegewezen krijgt, nemen wij direct telefonisch contact met je op.
Meer informatie over de toewijzing vind je hier.
5. Tekenen van de contracten
Als je een woning hebt toegewezen gekregen bevestig je dit in jouw Mijn Eigen Huis-account binnen 48 uur de optie. Daarna bepaal je zelf hoe je het aankoopproces (het tekenen van de 2 contracten) wil doorlopen. Dat kan via een afspraak bij de projectmakelaar, volledig online of een combinatie van beide. Jouw keuze!
Twee contracten
Je tekent twee contracten: één voor de grond die je van BPD koopt (de Koopovereenkomst of KO) en één voor de woning die de aannemer voor je gaat bouwen (de Aannemingsovereenkomst of AO). Deze contracten teken je digitaal. Dat kan bij de makelaar of gewoon thuis op de bank. Het is in je account altijd mogelijk deze keuze tussentijds aan te passen.